Absolventi strednej umeleckej školy a konzervatória majú široké spektrum profesionálnych možností uplatnenia v oblasti umenia, kultúry, médií ale i školstva. Ich profil závisí od špecializácie a smerovania, ktoré si vybrali počas štúdia.
Zobraziť profil absolventa školy:
Profil absolventa SŠUP
CHARAKTERISTIKA ABSOLVENTA
Absolvent študijného odboru 8603 M Grafický a priestorový dizajn je kreatívny výtvarník, zručný odborník v umelecko-remeselnej výrobe. Má vzťah k jednotlivým formám umenia, orientuje sa v nich a riadi sa pravidlami výtvarnej estetiky. Rozvíja samostatné umelecké myslenie, pružné rozhodovanie a konanie, presadzuje nové netradičné myšlienky a metódy vo svojom odbore. Je schopný samostatne tvoriť, organizovať, realizovať a prezentovať vlastnú umeleckú tvorbu a vykonávať slobodné umelecké povolanie. Svojou tvorbou je schopný ovplyvňovať a harmonizovať prostredie človeka. Odborné vzdelávanie umožní rozvíjať samostatnosť a tvorivosť s dôrazom na divergentné myslenie a konanie vo všetkom, čo súvisí s vizuálnym umením, kultúrou osobnosti a umeleckou stránkou remeselného prevedenia.
Podporou v budúcom profesionálnom uplatnení sú mu vedomosti z ekonomiky, počítačovej grafiky a umeleckej osobnej prezentácie. Absolvent vie prezentovať výtvarnú myšlienku vrátane verbálneho a grafického vyjadrenia v príslušnej dokumentácii, vie transformovať inšpiráciu cez výtvarný prejav na základe návrhu do finálneho umeleckého produktu.
KOMPETENCIE ABSOLVENTA
Všeobecné kompetencie
Absolvent:
– využíva analytické nelineárne myslenie, skúsenosti s prácou, technológiami a materiálmi, ako aj široké všeobecné vzdelanie a poznatky na svoj rovoj kreatívneho riešenia úloh;
– má osvojené zručnosti, znalosti a kompetencie z oblasti prírodných, spoločenských vied, umenia a príslušného odboru vymedzené vzdelávacími štandardmi, ktoré dokáže využiť v praktickom živote a pri ďalšom štúdiu/pracovnom zaradení;
– efektívne komunikuje v materinskom jazyku, resp. vo vyučovacom jazyku a v cudzom jazyku;
– ovláda a využíva súčasné informačno-komunikačné technológie;
– vie vyhodnotiť a zaujať kritický postoj k informáciám, vrátane masmediálnych informácií;
– uvedomuje si svoje schopnosti, silné a slabé stránky a v súlade s nimi sa rozhoduje pre ďalšie/celoživotné vzdelávanie a svoju budúcu profesiu;
– akceptuje a uplatňuje ľudské práva vo vzťahu k sebe a iným, rešpektuje inakosť v spoločnosti;
– je si vedomý svojich občianskych práv a povinností, uvedomuje si význam a potrebu občianskej angažovanosti v lokálnom, národnom a globálnom kontexte;
– uznáva a je pripravený v praxi aplikovať demokratické princípy spoločnosti;
– zaujíma sa o svet a ľudí okolo seba, je pripravený aktívne chrániť ľudské a kultúrne hodnoty a životné prostredie na Zemi.
Absolvent sa vyznačuje:
– disponibilitou, spoľahlivosťou, trpezlivosťou, dôslednosťou, presnosťou a schopnosťou spolupracovať,
– tvorivým a samostatným výtvarným myslením,
– zmyslom pre krásu a estetické životné prostredie,
– dobrým zdravotným a psychickým stavom,
– pozitívnym vzťahom k životnému prostrediu,
– dôslednosťou a zodpovednosťou pri riešení pracovných povinností,
– samostatnosťou pri práci, samostatným riešením bežných úloh,
– manuálnou zručnosťou v činnostiach konkrétneho odboru,
– schopnosťou integrácie a adaptability,
– organizačnými a komunikačnými zručnosťami,
– prispôsobivosťou v nových pracovných podmienkach,
– vhodným sociálnym správaním a prejavmi,
– sebadisciplínou a mobilitou,
– potrebnou dávkou sebadôvery a pozitívnym prístupom k povinnostiam.
Kľúčové kompetencie
Vzdelávanie v SSŠ-SŠUP sa realizuje v súlade s cieľmi výchovy a vzdelávania na danom stupni vzdelania a smeruje k tomu, aby si žiaci vytvorili zodpovedajúce schopnosti a študijné predpoklady, ktoré sú základom pre ďalšie získavanie vedomostí, zručností, postojov a hodnotovej orientácie. Tie vie žiak ďalej využívať pre svoje osobné uspokojenie, rozvoj, aktívne občianstvo, spoločenské a sociálne začlenenie, k tomu, aby mohol primerane konať v rôznych pracovných a životných situáciách počas celého svojho života.
Patria sem schopnosti nevyhnutné pre pracovný a spoločenský život, ktoré v konkrétnych situáciách umožnia žiakom primerane ústne a písomne sa vyjadrovať, spracovávať a využívať písomné materiály, znázorňovať, vysvetľovať a riešiť problémové úlohy a situácie komplexného charakteru, čítať, rozumieť a využívať text. Sú to schopnosti, ktoré žiak získava za účelom aktívneho zapojenia sa do spoločnosti založenej na vedomostiach s jasným zmyslom pre vlastnú identitu a smer života, sebazdokonaľovanie a zvyšovanie výkonnosti, racionálneho a samostatného vzdelávania a učenia sa počas celého života, aktualizovania a udržovania potrebnej základnej úrovne zručností. Od žiaka sa vyžaduje regulovať správanie, prehodnocovať základné zručnosti, zapájať sa do medziľudských vzťahov, pracovať v tíme, preberať zodpovednosť sám za seba a za prácu iných, schopnosť starať sa o svoje zdravie a životné prostredie, rešpektovať všeľudské etické hodnoty, uznávať ľudské práva a slobody.
Kľúčové kompetencie sú na SSŠ-SŠUP prostredníctvom výchovných a vzdelávacích stratégií vo výchovno-vzdelávacom procese osvojované, rozvíjané a hodnotené, a to na úrovni školy, odboru alebo vyučovacieho predmetu.
Profil absolventa SHDK
Je založený na kľúčových spôsobilostiach, ktoré sa rozvíjajú a sú rozvíjané na socio-kultúrnych obsahoch najmä súčasného umeleckého, pedagogického a vedného vzdelávania. Predstavuje odbornú vzdelanosť, ako komplex znalostí a vedomostí, schopností, hodnotových postojov, osobných čŕt a iných dispozícií a všeobecnú vzdelanosť, ktoré jednotlivcovi umožňujú poznávať, konať, hodnotiť a dorozumievať sa i porozumieť. Umožňujú mu úspešné začlenenie sa do pracovných a mimopracovných spoločenských štruktúr. Profil absolventa nadväzuje na spôsobilosti získané v priebehu predchádzajúcich stupňov vzdelávania. Špecifické spôsobilosti sa formujú na základe odborného i pedagogického pôsobenia, osobnej, samostatnej praktickej činnosti a skúsenosti a zároveň sú uplatniteľné v životnej praxi a na trhoch práce. Nevyjadrujú trvalý stav, ale menia svoju kvalitu a hodnotu počas celého života. Nezastarávajú ako vedomosti, ale majú potenciálnu vlastnosť neustále sa rozvíjať, a preto môžu byť základom celoživotného učenia sa a osobnej flexibility. Sú výsledkom a dôsledkom nielen formálneho vzdelávania, ale i neformálneho a informálneho vzdelávania sa. Jednotlivé kľúčové spôsobilosti, či kompetencie sa navzájom prelínajú, prepájajú a majú aj nadpredmetový programový charakter. Získavajú sa ako produkt celkového procesu vzdelávania a sebavzdelávania.
KOMPETENCIE ABSOLVENTA
Všeobecné kompetencie:
– podávať profesionálne umelecké výkony,
– pedagogicky pôsobiť na umeleckých školách,
– študovať na vysokých školách a univerzitách,
– celoživotne sa vzdelávať,
– pripraviť, tvoriť a prezentovať umelecký výkon samostatne i v tíme,
– poznať a používať etiketu,
– využívať možnosti umeleckej a umelecko-pedagogickej konfrontácie doma i v zahraničí,
– prezentovať presvedčivo výsledky svojej práce na verejnosti,
– komunikovať v materinskom, anglickom jazyku a ďalšom odbornom cudzom jazyku,
– využívať analyticko-kritické, syntetické a tvorivé myslenie,
– riešiť umeleckú, teoretickú a pedagogickú problematiku,
– chápať problematiku princípov fyziológie a hygieny hlasového a pohybového aparátu,
– tvoriť a odborne sa vyjadrovať v umeleckej a pedagogicko-umeleckej oblasti,
– orientovať sa v súčasných i historických umeleckých druhoch, štýloch, žánroch a používať ich špecifické vyjadrovacie prostriedky v skladateľskej, interpretačnej i pedagogickej praxi,
– hodnotiť proces vlastnej umeleckej a umelecko-pedagogickej činnosti a vzdelávania sa,
– zhodnotiť informácie a ich zdroj, tvorivo ich spracovať a prakticky využívať,
– chápať princípy podnikania,
– inovovať, plánovať, riadiť a realizovať projekty v rámci profesionálnej sféry,
– rešpektovať, rozvíjať a propagovať národné kultúrne tradície,
– chápať umelecké prejavy iných kultúr,
– používať ústny a písomný prejav adekvátny situácii a účelu,
– využívať efektívne dostupné informačno-komunikačné technológie,
– uplatňovať formy komunikačných spôsobilostí, ktoré vedú k efektívnej spolupráci na základe osobnej zodpovednosti,
– uvedomovať si komplexne svoje práva a povinnosti.
Kľúčové spôsobilosti:
– podávať profesionálne umelecké výkony,
– profesionálne umelecko-pedagogicky pôsobiť na umeleckých školách,
– študovať na školách univerzitného typu,
– celoživotne sa vzdelávať.